Preses relīze bieži tiek uzskatīta par novecojušu rīku, mēs regulāri dzirdam jautājumu, vai vispār to vēl vajag. Taču patiesībā, šodien, tā spēlē vēl būtiskāku lomu.
Ne tikai mediji, bet arī meklētājprogrammas un mākslīgā intelekta (MI) rīki izmanto preses relīzes kā uzticamu informācijas avotu, lai veidotu ziņas, atbildes un kopsavilkumus.
Šajā rakstā soli pa solim apskatīsim katru no galvenajiem posmiem, kas veido preses relīzi, kā arī biežākās kļūdas un to, kā relīze iederas satura mārketinga stratēģijā, apskatot:
- Virsraksta izveidi – kā panākt, lai to pamana un saprot?
- Satura un ziņas galveno daļu – kā pasniegt būtiskāko skaidri un strukturēti?
- Noslēgumu un kontaktinformāciju – kā padarīt relīzi noderīgu žurnālistiem un auditorijai?
Kas ir preses relīze?
Preses relīze (angļu: press release) ir oficiāls paziņojums medijiem par svarīgu jaunumu – uzņēmuma sasniegumiem, jaunu produktu vai pakalpojumu, pasākumu, investīcijām vai citām būtiskām izmaiņām. Tā ir strukturēta, īsa un faktiem bagāta informācija, kas kalpo kā uzticams avots žurnālistiem un sabiedrībai.
Preses relīze joprojām saglabā savu nozīmi. Tā ir viena no retajām formām, ko mediji un žurnālisti izmanto kā uzticamu avotu, lai atlasītu vērtīgākās ziņas.
Ja ziņa ir labi uzrakstīta, tā spēj nonākt ne tikai medijos, bet arī Google rezultātos un MI atbildēs, tas nozīmē, ka preses relīze var būt atspēriena punkts daudz plašākai publicitātei.
Kāpēc uzņēmumiem nepieciešama preses relīze MI laikmetā?
Uzņēmumiem galvenokārt preses relīze ir nepieciešama, jo tā vairs netiek uzskatīta tikai par klasisku PR instrumentu. Šodien tā kalpo arī kā autoritatīvs un strukturēts informācijas avots, ko izmanto mākslīgā intelekta meklētāji un ģeneratīvās sistēmas, lai iegūtu uzticamu informāciju.
Tas nozīmē, ka labi sagatavota preses relīze var kļūt par tiešu avotu arī AI atbildēs, piemēram, ChatGPT vai Google AI Overview, kurus cilvēki arvien biežāk izmanto informācijas meklēšanai.
Balstoties uz PR Newswire, AI sistēmas priekšroku dod saturam, kas ir skaidri strukturēts un pārbaudāms. Tieši tāds ir preses relīzes formāts – ar virsrakstu, ievadu, faktiem, citātiem un oficiālām detaļām. Tas ļauj algoritmiem ātri identificēt būtiskāko un atlasīt relīzes kā uzticamus avotus.
Turklāt preses relīzes palīdz arī ar redzamību SEO kontekstā. Stratēģiski sagatavotas relīzes, kurās izmantoti pareizie atslēgvārdi, metadati un lokalizēts saturs, biežāk parādās ne tikai Google meklējumos, bet arī AI-overview sadaļās un ģeneratīvās atbildēs.
Vienlaikus eksperti brīdina – vienkārša “AI ģenerēta relīze” bez cilvēciska skatījuma, precīzām detaļām, kvalitatīviem citātiem un kontaktinformācijas var neizpildīt savu mērķi. AI rīki priekšroku dod saturam, kas ir autentisks, pārbaudāms un ar reālu cilvēku radītu vērtību.
Preses relīzes struktūra soli pa solim
Preses relīzes struktūrai jāatspoguļo būtiskākais, un svarīgākais jāpasaka uzreiz, tā sauktajā “apgrieztās piramīdas principā”.
Kā izveidot preses relīzes virsrakstu?
Preses relīzes virsraksts ir pirmais kontakts ar lasītāju – tas vai nu piesaista uzmanību, vai tiek ignorēts. Lai virsraksts strādātu, ir jāievēro daži galvenie principi:
- Virsraksta optimālais garums 5-7 vārdi. Īss, bet pietiekami izteiksmīgs, lai izteiktu ziņas būtību.
- Virsraksts jāveido tā, lai tas būtu uzrunājošs un saistīts ar relīzes saturu. Nepieciešams, lai jau virsraksts skaidri norāda, kas ir jaunums un par ko ir stāsts.
- Virsrakstam jābūt pietiekami spēcīgam, lai piesaistītu uzmanību ātri.
- Būtiski, lai virsraksts būtu precīzs attiecībā uz ziņas saturu un bez liekiem vispārinājumiem.
Preses relīzes saturs un ziņas galvenā daļa
Ievada garumam jābūt kodolīgam – optimāli līdz 50 vārdiem. Šī ir vieta, kur preses relīzē pasaki pašu svarīgāko. Pēc tam seko pamatteksts, kurā detalizē informāciju, sniedz fona datus un izskaidro, kāpēc šis jaunums ir nozīmīgs.
Lai relīze neizklausītos sausā faktu uzskaitē, svarīgi pievienot arī citātus. Piemēram, tie var būt no uzņēmuma vadītāja, eksperta vai partnera. Citāti piešķir cilvēcīgu perspektīvu un ļauj paust emocijas vai viedokli, ko neieliksi sausajā faktu sadaļā.
Svarīgi, lai citāti nebūtu formāli “Mēs esam gandarīti…”, bet sniegtu papildu vērtību lasītājam, piemēram, “Ar šo produktu vēlamies samazināt klientu izmaksas par 30%…”
Tekstam jābūt vienkāršam un skaidram. Izvairies no birokrātiskiem teikumiem un tukšām klišejām. Relīzes galvenajam mērķim jābūt informēt, nevis pārdot, jāsaprot, ka reklāmas valoda medijus atgrūž.
6 biežākās kļūdas preses relīžu rakstīšanā
- Pārāk garš un sarežģīts teksts. Ja relīze pārsniedz vienu lapu vai sastāv no gariem, birokrātiskiem teikumiem, žurnālisti to visticamāk nepabeigs lasīt.
- Tukšvārdība un klišejas. Frāzes kā “unikāls risinājums”, “pasaules līmeņa produkts”, “pievienotā vērtība” izklausās pēc reklāmas, nevis pēc ziņas.
- Nepiemēroti vizuālie materiāli. Preses relīzei jāpievieno horizontāli, kvalitatīvi foto mediju izmantošanai.
- Pareizrakstības, drukas un interpunkcijas kļūdas
- “Es” un “mēs” forma. Preses relīze jāveido trešajā personā: “uzņēmums atklāja jaunu produktu”, nevis “mēs atklājām”.
- Neprofesionāla izsūtīšana. Relīzi nedrīkst sūtīt bez pavadteksta vai ar tēmu “Preses relīze” – tēmas rindiņā jānorāda ziņas būtība, e-pastā īss ievads.
Preses relīze kā daļa no satura mārketinga stratēģijas
Preses relīzi iespējams atkārtoti izmantot vairākos kanālo, kuri saistīti ar satura mārketingus:
- publicēt mājaslapas sadaļā “Jaunumi”,
- pārveidot par bloga rakstu,
- pielāgot sociālajiem tīkliem,
- izmantot e-pasta mārketingā.
Tā kļūst par pamatu vairākām komunikācijas aktivitātēm un stiprina zīmola reputāciju ilgtermiņā, kalpojot kā dokumentēts pierādījums uzņēmuma darbībām un sasniegumiem.
Atceries, preses relīze nav tikai par ziņu nodošanu, bet arī par attiecību veidošanu ar cilvēkiem, kuriem šī ziņa ir svarīga.