Piemēri un normatīvie akti Latvijā
Kas ir salīdzinošā reklāma?
Uzņēmums salīdzina savu ar konkurentu piedāvājumu, lai izceltu savas priekšrocības, ar mērķi pārliecināt patērētājus, ka reklāmdevēja produkts ir labāks vai izdevīgāks.
Viens no skaļākajiem piemēriem Latvijā 2010. gadā, kad televīzijas reklāmas pārņēma zaļie un dzeltenie vīriņi.
Kā tas beidzās? PTAC pieprasīja reklāmu pārtraukt, jo atsevišķos gadījumos, tika iekļauta maldinoša reklāma, kas tika atzīta par negodīgu komercpraksi un “karš” pakāpeniski norima.
SALĪDZINOŠĀ REKLĀMA
Reklāmas likums, III nodaļa 9. pants
(1) Salīdzinoša reklāma ir jebkura reklāma, kurā izmantots salīdzinājums, kas tieši vai netieši norāda uz konkurentu vai konkurenta piedāvātajām precēm vai pakalpojumiem.
(2) Salīdzinājumu veido atbilstoši godīgas konkurences principiem, izmantojot faktus, kurus var pierādīt.
(3) Salīdzinošā reklāma, [..], ir atļauta, ja ievēroti visi turpmāk minētie nosacījumi: tā nav maldinoša [..]; tā salīdzina preces vai pakalpojumus, kas paredzēti vienām un tām pašām vajadzībām vai vieniem un tiem pašiem mērķiem [..]
“MĒRĪŠANĀS AR GROZIŅIEM” 2021
Viens no tiešākajiem piemēriem bija LIDL kampaņa, ienākot Latvijas tirgū.
Lidl salīdzināja 36 produktu pārtikas cenas ar konkurentiem.
PTAC ziņoja, ka atsevišķos gadījumos LIDL salīdzinājumi nebija pietiekami precīzi, jo preces nebija pilnīgi līdzīgas un reklāmdevējs saņēma brīdinājumu
Salīdzinošā reklāma, kas ļauj patērētājiem uzzināt dažādu tirgotāju cenu līmeni, ir gan patērētāju interesēm atbilstoša, gan arī veicina konkurenci, taču tikai tādos apstākļos, ja tā nemaldina patērētājus.
“Lidl” Lietuvā saņem 100 000 eiro sodu
Arī LIDL veikalu tīkls Lietuvā salīdzināja savu un citu veikalu preču cenas, taču cenas nebija salīdzinātas vienā un tajā pašā laikā. Līdz ar to reklāma nav bijusi objektīva un maldināja patērētājus. Kas ir maldinoša reklāma?
MALDINOŠA REKLĀMA
Reklāmas likums, III nodaļa 8. pants
(1) Maldinoša reklāma ir aizliegta.
(2) Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam.
(3) Nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes — atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par preču vai pakalpojumu pieejamību, īpašībām, darbību, saturu, ražošanas vai piegādes metodi un datumu, nolūku, lietošanu, daudzumu, ietekmi uz vidi vai cilvēka veselību [..]cenu [..] reklāmas devēju [..]
JĀATBILD UZ JAUTĀJUMU – VAI RISKS ATMAKSĀSIES?
Ir svarīgi ne tikai stratēģiski plānot komunikāciju, bet arī pārliecināties, ka tiek ievēroti visi tiesiskie aspekti un normatīvie akti.
Vai ir vērts apdraudēt vissvarīgāko uzņēmuma valūtu – reputāciju? Mūsuprāt, nē.
Lai gan labi izplānoti salīdzinājumi var sniegt priekšrocības, tomēr konkurenta atbildes gājiens var būt vēl ietekmīgāks.
DRAUDZĪGA SALĪDZINĀŠANĀS KĀ SADARBĪBA
Kur ir labākā aukstā zupa?
Šī gada vasaras hits – Viļņas un Rīgas “cīņa” par labākās aukstās zupas statusu.
Rīgas un Viļņas tūrisma aģentūras bieži vien “met” jokus viena otras pusē, lai pozicionētu pārākumu.
Fantastisks piemērs, kas sociālajos medijos izraisīja lielu sabiedrības iesaisti un popularitāti.
Ieguvēji ir abi – Lietuvas aukstās zupas festivālam papildus publicitāte un Latvijai atpazīstamība tūrisma sezonā.
REGULĒJUMI, KAS JĀŅEM VĒRĀ
- Reklāmas likums
- Negodīgas komercprakses aizlieguma likums
- Eiropas Savienības “Negodīgas komercprakses direktīva”
- Latvijas Reklāmas asociācijas ētikas kodekss
- Patērētāju tiesību un aizsardzības likums
- Konkurences likums
VEIKSMĪGA MĀRKETINGA PAMATĀ
UZTICĪBA UN CIEŅA
Veido ilgtermiņa attiecības ar klientiem, kas balstās uz pozitīvu pieredzi un godīgu konkurenci
PALIEC UZ PULSA